Laatste blog: Bali

2 september 2013

Reisverhaal #5 vanuit Dubai Airport, 31 augustus 2013

Als je geen tijd/zin hebt om de blog te schrijven, zegt dat denk ik genoeg over je vakantie. ;-) We hebben ons de laatste 9 dagen absoluut niet verveeld. Ze zijn eigenlijk omgevlogen, terwijl we voor mijn gevoel niet zo veel meer gedaan hebben. Mijn idee was om de laatste week wat rustiger aan te doen en vooral ook uitgerust thuis te komen en weer 'fris' aan de slag te kunnen. Bali leek me daar het aangewezen eiland voor. Dit bleek ook het geval. Met zijn prachtige stranden, mooie rijstvelden en gezellige dorpjes is het een prima plek om wat bij te komen van de toch wel vermoeiende reis door Sumatra en Java. Martin had wat meer onrust in zich en wilde eigenlijk nog wat andere eilanden bezoeken. Lombok, Gili eilanden en Nusa Lembongon zijn ter sprake gekomen en even leken onze wegen een paar dagen te gaan scheiden, maar achteraf kwamen hij en Jasmin (onze medereisgezel uit Duitsland) erachter dat het toch wat krap in de tijd (en duur) werd.

Maar goed, onze vorige blog eindigde in Lovina (Bali), waar we met z'n vijven waren aangekomen. Emma en Charlotte waren hier al eerder geweest (hebben een kleine omweg gemaakt) en hadden toen iemand gesproken die Indische kookles gaf in Lovina. Inmiddels waren wij ook enthousiast en zijn mee gegaan naar de workshop. Veel geleerd, maar vooral ook ontzettend lekker gegeten! ;-)
Einde van de middag hebben we op het strand naar de ondergaande zon gekeken. Het blijft een sprookjesachtig panorama!
De volgende dag wéér vroeg uit de veren (5.00 uur) om de dolfijnen te gaan spotten. Dit was wel een wens van mij, ondanks dat ik wist dat het een toeristisch spektakel was. En dat was het...... Met een dubbel gevoel stapten we van het vissersbootje af. De dolfijnen waren in één woord ge-wel-dig om te zien! Hoe ze om je bootje een soort circusact opvoeren is prachtig. Dat de bootjes echter, bij het spotten van een dolfijn, als een gek met tientallen tegelijk erop afstormen, minder..... Maar goed, ze leven nog in het wild. Mijn principe om beesten in gevangenschap niet te gaan bezoeken in Indonesië, heb ik volgehouden. Misschien idealistisch, maar ik wil het toerisme rond het 'tentoonstellen' van dieren in ieder geval niet aanmoedigen.

Kookcursus (Linda) Dolfijnen spotten Dolfijnen spotten Dolfijnen spotten

Om 9 uur diezelfde ochtend werden we opgehaald om naar Padang Bai te verkassen. Dit leek ons alle vijf een mooi plekje om wat te snorkelen en te chillen op Blue Lagoon Beach. Eenmaal aangekomen bleek Padang Bai inderdaad niet heel toeristisch, eerder wat uitgestorven. Vrij snel hadden we een redelijk, nette homestay gevonden (de ratten waren er echter groter dan de katten) en hier hebben we 2 nachten doorgebracht. Het snorkelen was er prachtig, ondanks de enorme keien op het strand en de overweldigende golven, waardoor menig voetje en knietje is opengehaald. Verder geweldig gegeten (jaja, 2 avonden in hetzelfde restaurant) bij Topi Inn. Mocht je er in de buurt zijn, een aanrader... ;-) De laatste dag hebben we afscheid van Emma en Charlotte genomen, zij zijn weer richting Nederland gegaan.

Beach Padang Bay Beach Padang Bay Cocktails drinken

Daarna zijn we met z'n drieën naar Ubud gegaan. Een heel charmant stadje met leuke winkels en craftshops. Hier hebben we vooral veel geshopt! Dat hadden we ook nog niet echt gedaan tot die tijd, met name omdat onze (lees mijn) backpacks al behoorlijk vol en zwaar waren. We zijn hier in totaal ook 3 dagen en 2 nachten gebleven, waarvan we op de middelste dag een eco-cycling tour hebben gedaan. Hiervoor werden we bovenop op een berg afgezet per bus en zijn we met de mountainbike afgedaald. Tijdens de afdaling zijn we bij een familie gestopt om te kijken hoe zij wonen (incl. volwassen kinderen met hun families), hebben we een thee-, en koffieplantage bezocht en hebben de adembenemende rijstvelden aanschouwd. Tijdens een pauze bij een hele grote lianenboom viel me iets bijzonders op. Ik hoorde een kind huilen. We hebben ontzettend veel kinderen gezien in Indonesië,  maar ik besefte me toen pas, dat ik er nog niet één had horen huilen. Ze zijn allemaal zo ontzettend vrolijk en blij! Vond ik heel bijzonder.... Martin en Jasmin zijn nog naar Monkeyforest gegaan hierna.

Martin en Jasmin Homestay Ubud Eco Cycling Tour Rijstveld

Daarna zijn we naar Padang Padang gegaan, bekend om zijn geweldige surfstranden. We hadden wat scooters gehuurd en zijn de kust afgereden. Ik blijf het leuk vinden om op zo'n ding te skeuren en ging dan ook vol gas over die kustwegen. Tja....en dan kun wel eens een net te krap binnenbochtje nemen... BOEM en daar lag ik! Gelukkig (alhoewel heet) in een berg smeulend afvalachtig goedje. Dit verzachte de landing iets en zorgde ervoor dat de scooter in ieder geval geen schade had.
De kust van zuid-Bali heeft echt prachtige, parelwitte stranden met torenhoge golven. Mooi om naar de machtig hoge golven te kijken en hoe de surfers ze met alle gemak lijken te 'riden'. Er zijn vooral veel Australische en Californische surfers.
Het zwemmen echter..., niet aan te raden. Martin kwam nogal lomp op me afgestormd toen ik in de branding stond, waardoor we vielen. Dit kostte ons allebei bijna het leven toen de golven vat op ons kregen en ons meesleurden. Not funny! Weer wat schrammen en blauwe plekken erbij... Later zagen we een vlaggetje, 'verboden te zwemmen'.  :-(
Ik vond de mensen hier trouwens stukken minder vriendelijk dan ik tot nu toe had mee gemaakt. Ze leken snel geërgerd en niet echt vrolijk. Bovendien meer op je geld uit dan in andere delen van Indonesië. Geen idee wat de reden hiervoor was.....

Beach Dreamland Beach Dreamland Beach Dreamland Tempel op berg

Een week geleden ongeveer hadden we bedacht om in Sanur te eindigen en daar de laatste 3 nachten alvast een iets luxere homestay te boeken. Dit bleek een goed idee. Sanur had alles, gezellige winkelgebieden, niet al teveel toeristen en heerlijk rustige, witte stranden. Tja, wat hebben we de laatste dagen hier gedaan? Uhhh, eindelijk dus uitgebreid op het strand gelegen, ik een manicure-, en pedicurebehandeling genomen en weer geshopt. Chill dus!! Mijn missie geslaagd. Alhoewel niet helemaal bijgeslapen, ga ik in ieder geval met een dankbaar en tevreden gevoel naar huis. Het was een ontzettend mooie reis en we hebben heel veel geleerd, gezien en gedaan in 4 weken. Kan niet wachten op wat mijn volgende bestemming zal gaan worden, maar voor nu.....lekker naar huis!! ;-) Jippie!!

Beach Sanur Eten Sanur Gezelligheid

Ontzettend bedankt voor al jullie leuke reacties op onze blog! We hebben ze elke keer met veel plezier gelezen.

Liefs Linda en Martin

Bjina thuis

1. Linda Vaneker:
    2 september 2013
    Dank je wel, en wat jammer dat jullie terug zijn. Nou ehm..... dat ik die leuke reisverslagen niet meer kan lezen eigenlijk.
    Ik hoop jullie gauw weer in levende lijve te ntmoeten en probeer een beetje te wennen. Fijn dat jullie de warmte meenemen..... Groetjes Linda (die andere)